”Förra gången vi skulle tapetsera så skulle målaren komma och titta på arbetet. Det var lite konstigt för att han ville börja med arbetet dagen efter.
Han sa att han hade en lucka mellan två arbeten. Vi hade hittat målaren på nätet på någon rating sida för hantverkare. Vi fick ett fastpris på jobbet. I offerten som jag undertecknade stod det att jag uppgivit att det var papperstapet i det rum som skulle tapetseras om.”
”Nu visade det sig att när han började spackla i skarvar och så vidare så rullade den gamla tapeten upp sig. Och det betydde att han måste ta bort alltihop där och spackla om allt.
Så det blev en större uppgift än han tänkt sig från början. Istället för fast pris fick vi betala nästan dubbelt så mycket. Målaren hävdade att jag givit honom fel information.”
”Vi skulle inte vilja använda samma målare en gång till. Nu ska vi tapetsera om ett rum till och även måla samtliga lister. Vi har en annan målare som vi tror kommer att funka. Vi har köpt det lilla abonnemanget av Baumeister. Det kostar inte så mycket och då kommer i alla fall någon och godkänner jobbet och kollar på avtalet i förväg.”
Birger Johansson, Kungsholmen