”Vi skulle renovera vår lägenhet i Limhamn för några år sedan. Vi hade fått tag på hantverkare genom kontakter. Firman hade något ”lätt” avtal eller kanske var det bara en offert trots allt – Jag minns inte så väl men jag skrev min namnteckning på pappret.”
”Firman som vi bestämde oss för hade en säljare som lovade att ”på måndag kommer hantverkarna!” Hela helgen flyttade vi möbler och fixade. Hela måndagen gick utan att vi hörde ett knyst. På tisdagen ringde jag och frågade.
Tjejen som svarade i växeln uppgav att de hade varit hos oss dagen innan. Jag ringde säljaren för att kolla vad som hade hänt. Han lovade ringa tillbaka. Ingen ringde på två dagar. Till slut tröttnade vi och ville byta hantverkare. En kusin till mig hade någon som han kände som kunde ta jobbet. Då hörde plötsligt säljaren av sig och sa något om att avtalet var underskrivet och att starttid för arbetet inte var specificerat. Han sa något i stil
med att det var avtalsbrott om vi tog in någon annan! Otroligt, kände vi.” ”Vi orkade inte bråka utan väntade tills hantverkarna kom. Det blev den längsta renoveringen vi har hört om. De hade helt enkelt dubbla bokningar. De kom och gick helt utan plan, kändes det som. Vi hade ett fast pris på arbetet men inte ett några fasta tider i avtalet.”
”Nu när vi ska renovera sommarstugan utanför Ystad kommer vi använda oss av Baumeister. Vi orkar inte ha en likadan upplevelse igen som renoveringen av lägenheten. Vi har precis kommit igång och rådgivaren på Baumeister har redan bett oss byta en hantverkare, som de ansåg inte höll måttet. Det känns skönt att få hjälp av proffs.
Baumeister har utsett en Kvalitetsansvarig för arbetet och det känns bra att ha någon som inte har relationer med någon annan inblandad. Renoveringen ska vara klar till midsommar – och jag tror faktiskt att vi fixar det.”
Tore Lorentzon i Malmö